SİRKECİ GARI-Demiryolu Müzesi

Sirkeci Garına doğru hızlı adımlarla ilerliyoruz. İBB Sirkeci Gar önü Parkının yanından tarihi Sirkeci Garına giriş yapıyoruz. Epeyce bir ıslandık. Sirkeci garında yağmur dininceye kadar kalıyoruz. İç ve dış mekanları fotoğraflıyoruz. İçeride Demiryolu Müzesi de bulunuyor. Ancak restorasyon nedeniyle -22.7.2022 – 31.10.2022 tarihleri arasında- kapalı idi. Sirkeci garı Marmaray hattı ve YHT’nin hizmete girmesiyle daha bir canlanmış. Duvarda uzunca panolarda “Demiryolu Medeniyeti” başlığında 1856 – 1917 dönemini konu alan fotoğraf ve yazılarla anlatan -kronolojik -bir anlamda- sergi vardı. Panoda yazılanları yağmurun dinmesini beklerken okuyoruz: “Türk demiryolu tarihi 1856 yılında İzmir – Aydın hattının imtiyazı ile başladı. 1889 yılında Anadolu Osmanlı Anonim Şirketi kuruldu. 1890 yılında Sirkeci Garı hizmete açıldı... 31 Aralık 1892’de ilk tren İstanbul’dan Ankara’ya geldi…” Bir başka pano da Hicaz Demiryolu Hattı İstasyonları başlığında II. Abdulhamid Han’ın büyük projesinin Şam ile Medine arasındaki durak isimleri harita ile birlikte yer almış. Bir başka pano da ise Anadolu Bağdat Demiryolu hattı durakları gösterilmiş. Garın önünde bulunan prizma tabelada yapının tarihçesi hakkında yazılanlara göz atıyoruz: “Yapı, 19. yüzyılda özellikle İstanbul’da görülen Batı seçmeciliği ile bölgesel ve ulusal biçim kalıplarının bir arada kullanıldığı örneklerden birisidir. Asıl İstasyon binası 3 Mayıs 1890 yılında hizmete açılmıştır. Tasarımını Alman mimar A. Tasmund’un yaptığı binanın cephesinde granit mermer ve Marsilya Aden’den getirilmiş taşlar kullanılmıştır. İlk yapıldığı yıllarda havagazı ile aydınlatılan binanın bekleme salonlarındaki büyük sobalar Avusturya’dan getirilmiştir… Binanın ortasında yer alan ve büyük bir tonozla örtülü birimin iki yanında saat kuleleri yer almaktadır. Cephede kullanılan tuğla bantlar, daire, sivri kemerli pencereler, ortada yer alan Selçuklu Dönemi taç kapılarını andıran giriş kapısı, bezeli taş çatı parapetleri ile bina tümüyle devrin seçmeci anlayışını yansıtmaktadır. Binanın yan cephesinde garın hizmete girdiği tarih, hem Rumi hem de Miladi Takvime göre yazılmıştır. Paris’ten kalkan Şark Ekspresi uzun yıllar bu istasyona yolcu indiriş ve buradan yolcu almıştır.”