ÖKÜZ MEHMED PAŞA ÇEŞMESİ-Sadrazam Mehmed Paşa Çeşmesi
![]() |
| ÖKÜZ MEHMED PAŞA ÇEŞMESİ Sadrazam Mehmed Paşa Çeşmesi |
| İnşa Tarihi: H. 1027 / M. 1617-18 |
| Banisi: Sadrazam Mehmed Paşa |
| Adres: Hırka-i Şerif Mahallesi Melek Hoca Caddesi No:52 Fatih / İstanbul |
| HARİTADA GÖSTER (earth.google) HARİTADA GÖSTER (harita.istanbul) |
| Yeniden Tamir / İnşa Tarihi: |
| Kitabesi (Osmanlıca Türkçesi): |
| Öküz Mehmed Paşa Çeşmesi Kitabesi 2 satır – 5 sütun 1 Hazret-i Paşa ki nâmıdır Mehemmed kâm-bîn Sadr-ı aʽzam yaʽni ol mu’ti’l-berâyâ kâmilîn 2 Cümle-i eşyâyı Bârî mâ’dan ihyâ etmegin Kıldı icrâ işbu aynı eyledi “li’ş-şâribîn” 3 Rûz-ı mahşerde şefîʽi ola beyne’l-mü’minîn Mustafâ-yı enbiyâ mahbûb-ı Rabbi’l-âlemîn 4 Zümre-i atşân nûş etdikçe bundan hamd ile İzz ü rifʽat vere Hak kıla belâyâdan emin 5 Nâzır oldukda bu ihsân-ı cemîlin hüsnine Dedi târîhin Hâtibî: “Hayruhû mâ’-i maʽîn 1027 Kaynak: https://kulturenvanteri.com/ (E.T:28.1.2022) |
| 1 Halkın, emrine boyun eğdiği saadetli Sadrazam Mehmet Paşa Hazretleri, 2 Allah’ın, her şeyi sudan yaratmasını örnek alarak bu çeşmeyi “içenler için” yaptırdı. 3 Mahşer günü nebilerin Mustafa’sı, âlemlerin Rabbi’nin sevgilisi, müminler arasında şefaat eylesin. 4 Susayanlar hamd ederek bu çeşmeden içtikçe Allah, izzet ve yüce mertebe versin, belâlardan korusun. 5 Hâtibî, bu güzel eserin güzelliğine baktıkça tarihini söyledi: “Tatlı su, hayırdır.” |
Melek Hoca Sokaktan aşağı doğru inmeye başladık. Sol tarafımızda bulunan Damat Öküz Mehmed Paşa Camiine ulaşıyoruz. Caminin avlu duvarına bitişik onarılmayı bekleyen tarihi çeşmeyi görüyoruz. Çeşme ismini cami ismi ile aynı. Öküz Mehmed Paşa Çeşmesi. Hicri 1027 tarihinde yaptırılan çeşmenin kitabesinin bulunduğu ön yüzü, Melek Hoca Sokağa bakıyor. Kesme taştan kare olarak yapılan çeşmenin üzerinde 2 satır 5 sütun kitabe bulunmaktadır. Teknesi yol seviyesinin altında kalmıştır. Musluğu bulunmamaktadır. EK: 13 Ekim 2023 cuma günü bölgeyi gezerken bir minibüsün çeşmeyi sıfır hatta eksi olarak yanaşmış olması tarihi dokuya ne kadar sahip çıktığımız ve zarar verdiğimizin en güzel örneği. Anında fotoğraflayıp Fatih Belediyesinin instagram hesabına gönderdim. Ancak milletimizin topyekün bilinçlenmesi duyarlılık göstermesi gerekiyor. Belediyemiz çeşmenin önüne yanaşmasının önüne geçmek için belki önlem alabilir.











