II. BAYEZİD TÜRK HAMAM KÜLTÜRÜ MÜZESİ

Kimyager Dervişpaşa Sokağına girdik. Sokağın diğer ucu kapalı. Sol tarafımızda Seyyid Hasan Paşa Medresesi yer alıyor: Medrese H. 1158 / M 1745-1746 yılında Sadrazam Seyyid Hasan Paşa tarafından inşa edilmiş olan külliye iki ayrı yapılar topluluğundan oluşmuştur. II. Beyazıt Hamamının arkasında Veznecilerde yer alan medresenin meydana getirdiği grupta sıbyan mektebi, sebil, çeşme ve dükkânlar bulunmaktadır. Güneyde Ordu caddesinin üzerinde ise hanın oluşturduğu grupta iki çeşme, fırın ve dükkânlar yer almıştır. Külliye Mimarbaşı Mustafa Ağa tarafından inşa edilmiştir. Medrese binası sade ancak medreseye ait Seyyid Hasan Paşa Sebil ve Çeşmesi oldukça estetik bir yapıya sahip. Seyyid Hasan Paşa Medrese ana giriş kapısı üzerinde 6 satır 3 sütun kitabe yer almaktadır. Ayrıca kapının sağında ve solunda medresenin isminin yer aldığı tabela bulunuyor. Sağdaki küçük olan tabelada ek olarak Sadr-ı Esbak -eski sadrazam- ifadesi yer almaktadır. Seyyid Hasan Paşa Medresesi halen İstanbul Üniversitesine bağlı Türkiyat Enstitüsü olarak kullanılmaktadır. Medresenin Ordu Caddesine bakan duvarının sol üst köşesindeki kuş evi dikkatimizi çekti. Oldukça süslü, yanlarında birer minaresi ile medeniyetimizin incelikli yönleri hakkında önemli ip uçları veriyor. Medrese bitiminde bir yüzü Ordu Caddesine bakan, tarihi hamam bulunmaktadır. Hamam, halen İstanbul Üniversitesi bünyesinde II. Bayezid Türk Hamam Kültürü Müzesi olarak kullanılmaktadır. Müze 9.30-16.30 saatlerinde  gezilebiliyor. Ancak kapalıydı. Büyük ihtimal ile saatler sadece haftaiçi geçerli. Müzenin cadde kısmındaki prizma tabelada hamam ile ilgili şu bilgiler yer almaktadır: “Sultan II. Bayezid’in 16.yüzyılın ilk yarısında yaptırmış olduğu Bayezid Külliyesi’nin bir parçası olarak inşa edilmiştir. İstanbul’daki en büyük hamam olması nedeniyle Hamam-ı Kebir ve Patrona Halil İsyanının çıkış noktası olması ile de Patrona Hamamı olarak da bilinmektedir… Bayezid Hamamı, İstanbul’da Türk hamam mimarisinin bugün ayakta kalabilmiş mimari nispetlerin ahengi bakımdan en gösterişli örneklerinden biridir. Bu durum bilhassa cadde  üzerindeki cephesi üzerinde belirgindir…”