GÜRCÜ MEHMED PAŞA ÇEŞMESİ
![]() |
| GÜRCÜ MEHMED PAŞA ÇEŞMESİ |
| İnşa Tarihi: 1035 / M.1625 – 1626 |
| Banisi: Gürcü Mehmed Paşa |
| Adres: Hırka-i Şerif Mahallesi Keçeciler Caddesi No:59 Fatih / İstanbul (Keçeciler Caddesi ile Aktar Sokağı kesişimi) |
| HARİTADA GÖSTER (earth.google) HARİTADA GÖSTER (harita.istanbul) |
| Yeniden Tamir / İnşa Tarihi: |
| Kitabesi (Osmanlıca Türkçesi): |
![]() |
| Gürcü Mehmed Paşa Çeşmesi Kitabesi (4 satır-3 sütun=6 beyit) 1 Sâhibü’l-hayrât olan Gürcü Mehemmed Paşa Bu su ile şimdi hayli çeşmeler etdi sebîl 2 Başka bir yol ile geldi cümlesi başdan başa Gayrı suya katmadı tâ olmaya kâl ile kîl 3 Bir sudur kim gelmemişdir dahi gelmez şöyle bil Hak ona versin dediler cümlesi ömr-i tavîl 4 Bâğ-ı cennetden çıkıpdır lezzetinden anla gör Zâhirâ mâ’-i maʽîndir lâkin ayn-ı Selsebîl 5 Bu iyi çeşme yapıldı şimdicek o sahî kim Kimseye olmaz müyesser böyle bir hayr-ı cezîl 6 Göricek tahsîn edip hâtif dedi târîhini Sûyunu mâ’-i maʽîn bil çeşmesin hem Selsebîl Kaynak: https://kulturenvanteri.com/ (E.T:26.1.2022) |
| 1 Hayır sahibi Gürcü Mehmet Paşa, bu su ile şimdi pek çok çeşmeler yaptırdı. 2 Hepsi baştanbaşa başka bir yolla geldi, dedikodu olmasın diye başka bir suya katmadı. 3 Öyle bir su ki bir daha böylesi gelmez, bunu bil; herkes Hak ona uzun ömür versin dedi. 4 Cennet bağından çıktığını lezzetinden anla, gör. Görünüşte tatlı bir sudur, fakat aslında Selsebil çeşmesidir. 5 O cömert kimse bu iyi çeşmeyi yaptı, böyle bir bol hayır eseri kimseye müyesser olmaz. 6 Gaybın sesi, görünce beğenip tarihini söyledi: “Suyunu tatlı su, çeşmesini de Selsebil bil.” Kaynak: Kitabelerin Kitabı Fatih (Fatih Belediye Başkanlığı) (E.T.:26.1.2022) |
Keçeciler Caddesinde köşede yeni onarılmış iki katlı ahşap konak bizleri karşılıyor. Bu konak “Mehmet Şemseddin Efendi Tekkesi” olarak biliniyor. Konağın hemen karşısında mahzun kalmış tarihi bir çeşme yer alıyor. Gürcü Mehmed Paşa Çeşmesi zamanla yol seviyesinin altında kalmış. Restore edilmeyi bekliyor. Kitabesi 4 satır, 3 sütun olarak halen yerinde. Çeşme H. 1035 tarihinde Sadrazamlık yapmış Gürcü Mehmet Paşa tarafından yaptırılmış. Sivri kemerli, kesme taştan yapılan çeşme klasik çeşmeler arasındadır.
18 Şubat 2025 tarihinde bölgeden geçerken çeşmenin Fatih Belediyesi tarafından restore edildiğini gördüm. Yol seviyesinin altında kalan kısım açığa çıkarılmış. Büyük emek verilmiş. Teşekkür ediyoruz.














